Превозниците укажуваат на импликациите од најавените нови правила за патување во Европската унија и повторно апелираат да им се овозможат повеќе денови за престој во шенген-зоната, а престојот да се пресметува во часови, а не во денови. На денешната средба на превозниците, организирана од Макам-транс, беше соопштено дека недостигаат 15 -16 000 возачи и оти им се потребни бенефици, со поголемо даночно олеснување за дневниците, како и увоз на возила без плаќање на ДДВ.
Државните претставници, пак, порачаа дека превозниците се основен двигател на бизнисот и оти идниот раст на секторот Транспорт и логистика, што во вториот квартал забележа пораст од 6,1 процент, ќе се стимулира со изградба на патна и железничка мрежа за поврзаност на државата, подобри услови со дигитализација на процесите со помалку процедури и застои, заштита на нивните работни места.
За следната година нарачани се 1750 годишни ЕКМТ дозволи за меѓународен превоз на стоки за возила со Eуро 6 стандард, 2016 месечни ЕКМТ дозволи за возила со Eуро 6 стандард, 720 месечни ЕКМТ дозволи за возила со Eуро 5 стандард, 60040 поединечни дозволи, како и 5000 дозволи преку Б – СЕК.
Генералниот секретар на Асоцијацијата „Макам-транс“ Билјана Муратовска изјави дека најголемиот проблем со кој се соочуваат и веќе година и половина работат на негово решавање со сите асоцијации и државни органи од земјите кои не се членки на ЕУ е бројот на денови за престој во шенген-зоната.
– Возачите не одат таму да престојуваат, туку одат да работат. На 10 септември 2025 годима имавме средба во Белград, каде присуствиваа голем број на претставници на институции, амбасадорите од сите земји во шенген-зоната и ние поставивме барања, кои ако не се решат ќе запре размената на стоки меѓу ЕУ, шенген-зоната и сите држави кои се на оваа страна. Се надеваме дека ќе има слух зошто проблемот е генерален, има недостаток на возачи секаде и уште ако треба да ни се смета престој 90 дена, тогаш ќе бидеме преполовени. Целта е што досега периодично, од време на време, правеа проверки, а сега ако е електронски тоа значи секој ќе влезе во таа шема и ќе имаме проблем и затоа сите транспортери од Србија, Босна и Херцеговина, Црна Гора, Албанија, Турција, се здруживме и веќе година и пол агитираме и бараме да не изедначат со сите други персонали на транспорт, авио, железнички, бродски, за кои не важи ова правило. Важи само за нас, рече Муратовска.
Второ, како што рече, бараме да се овозможи броење на престојот во часови, а не во денови. – Барањето одново е пратено во ЕУ и сега очекуваме да се најде решение, потенцира Муратовска.
Прашана дека од октомври 2025 година ЕУ го воведува Системот за влез и излез (EES), Муратовска вели дека порано имале спорадични проверки, а сега, како што рече, ќе има за сите, што значи на еден камион ќе треба два и пол возачи да има за да го опслужуваат. – Другово, што ќе почне во 2026 година тоа е враќање на визите на мала врата и тоа ќе има големи импликации за нас бидејќи возачите доаѓаат, си одат, треба да се пријават, и давесет по дваесет евра се собира и не е едноставно, изјави Муратовска.
Таа вели дека недостигаат 30 отсто возачи од целиот капацитетот и посочи дека барале и од лани е воведена насока возач во средните училишта за да се продуцираат нови работни лица. Потсети дека бараат и одредени бенефици, на пример да се даде поголемо даночно олеснување за дневниците на возачите, да се озвозможи увозот на возила без плаќање на ДДВ, кои би помогнале како мерки за да се надминат проблемите. – Ние не можеме да примаме возачи од странство бидејќи ќе ни избегаат, ќе го однесат камионот во Германија и ќе си застанат, затоа се потпираме на она што е овде, вели Муратовска. Според неа, недостигаат 15 -16 000 возачи.