Повеќе од десет години по прекинот, нафтоводот Солун-Скопје, сега наречен цевковод за производи, се очекува да се врати во употреба до крајот на оваа година, објави Радио Слободна Европа.
Премиерот Христијан Мицкоски потврди дека Владата ги спроведува сите чекори за негово активирање, вклучувајќи инспекции, тестови за притисок и усвојување на ценовникот.
Цевководот ќе транспортира само преработени нафтени деривати (првенствено дизел гориво) од терминалите на грчката HELLENiQ Energy (поранешен „Хеленик Петролеум“) до рафинеријата ОКТА во Скопје.
Цевководот е долг околу 213 километри со капацитет за транспорт на 2,5 милиони тони гориво годишно.
Транспортот ќе чини 20 евра по тон, што при полн капацитет би донело околу 50 милиони евра годишно.
Приходите ќе се делат преку заедничкото претпријатие „Вардакс“, каде HELLENiQ Energy има 80%, а македонското државно претпријатие „Нафтовод“ има 20% удел.
Регулаторната комисија за енергетика (РКЕ) му издаде лиценца на „Вардакс“ со важност до 2058 година.
Реактивирањето на цевководот, чија изградба започна во 1999 година, предизвика политичка контроверзност. ВМРО–Народна партија тврди дека целта е да ѝ се помогне на Србија во нафтената криза, обвинувајќи ги властите за одложување на проектот со години.
Премиерот Мицкоски ги отфрли обвинувањата, нагласувајќи дека улогата на Владата е само да обезбеди инфраструктура и регулатива, а не да влегува во деловни операции за снабдување на Србија.
Професорот Дејан Трајковски истакнува дека цевководниот транспорт е најсоодветен начин, носејќи поголема безбедност и пониска цена во споредба со транспортот со цистерни.
Рестартирањето доаѓа по три арбитражни постапки во Париз поврзани со договорот за ОКТА, при што Северна Македонија беше принудена да плати отштета, вклучително и пресуда од 21,47 милиони евра во декември 2022 година.

